Hem/Sökmotoroptimering/Tidningarnas nya maktposition inom sökmotoroptimering och svenskt länkbygge

Länkar är, tillsammans med ett välskrivet innehåll, fortfarande det som väger tyngst inom sökmotoroptimering. Det är också erkänt svårt att arbeta med länkbygge. Man försöker skapa bra innehåll och artiklar, sprider dem själv så gott det går och får sedan hoppas att andra väljer att länka till ens inlägg. Det är dock få som gör. Privatpersoner driver sällan aktiva hemsidor, bloggtrenden har för de flesta passerat. En delning på Facebook är väl det bästa man kan hoppas på, och dessa delningar vet vi ju att de inte påverkar sökmotorernas ranking (åtminstone inte ännu).

Att få ett svenskt företag att skriva något om ett annat företag – det är ännu svårare. Inte nog med att du måste övertyga en företagsledning, du måste hitta den där personen som underhåller hemsidan också och få den att utföra ett arbete som kanske främst gynnar ett annat företag. Ett antal företag har börjat med att låta kundernas recensioner synas på sin hemsida, och däri ligger förmodligen den största chansen till att få en länk företag emellan. Men de flesta företagshemsidor är inte heller rankingmonster med särskilda mängder länkkraft att dela med sig av, och de som visar kundrecensioner är i min erfarenhet ofta ganska små och nya företag.

Jag tror också att svenskar i lägre utsträckning än andra är villiga att dela med sig av exempelvis recensioner, särskilt om de skall synas publikt med namn och eventuellt företag. Extra särskilt om man är nöjd, för det verkar finnas fler som vill klaga offentligt. Positiva omdömen håller man mycket för sig själv. Tittar man på amerikanska sidor är det betydligt vanligare med recensioner och omdömen, rekommendationer och textinlägg. Där fungerar länkbygge effektivt – vilket det också gör för alla andra. På så sätt krävs det fler länkar i andra länder än i Sverige.

Med den bakgrunden kommer vi då till tidningarna. Med enorm spridning, auktoritet och aktivitet är en länk från en stor dagstidning/kvällstidning enormt för de allra flesta företag. Bara själva artikeln ger ju i sig en stor boost, om än under kort tid. Finns det en länk som ligger kvar där blir effekten desto större och långvarigare. Tidningarna får väl sägas vara ensamma om att vilja skriva om andra företag och dela med sig av länkar – det hör till arbetet.

PR-kampanjer jobbar i evighet med att komma åt medievärlden. Den som bara säljer en tjänst utan krusiduller blir inte omnämnd för det. Tidningarna vill ha skandal, överraskningar och intresseväckande händelser – det måste finnas en twist. Det ställer krav på verksamheter att jobba med annat än brödfödan, om än enbart för att väcka omvärldens intresse. Eller omvärlden, man vill väcka tidningarnas intresse. Och få en länk. Så man kan få fler kunder till brödfödan.

 

About the Author:

Rikard har arbetat med marknadsföring genom fysiska och digitala kanaler sedan 2008. Han kommer senast från ett arbete som kvalitetsbedömare av sökmotorresultat och skrev innan dess sin kandidatuppsats om annonsblockeringens effekter på nätet. Med stort intresse för allt som hör webben till och goda kunskaper inom sökmotor­optimering och online­annonsering hjälper han till med ökad synlighet och lönsamhet för både små och stora företag.

Lämna en kommentar