Hem/Onlineannonsering, Sökmotoroptimering/Konverteringsoptimering: 3 tips för en god start

I en tidigare artikel pratade vi om konverteringar och hur dessa är grunden till att tjäna några pengar från sina hemsidor. I den här är det dags att på riktigt ta tag i hur man aktivt arbetar med konverteringsoptimering.

Det första att bearbeta är din mest frekvent besökta landningssida. För de allra flesta är det nog fortfarande förstasidan, domänroten eller startsidan – vad man nu vill kalla den. Men det kan vara på väg att ändras till mer specificerade landningssidor desto större konkurrensen blir. Oavsett vilken sida du väljer måste du sätta dig in i hur din besökare förmodligen tog sig dit (vad den sökte på), vad den förväntar sig att finna, vad den troligtvis vill göra och vad du vill att den skall göra.

Konverteringsoptimering följer kundens behov

Med tre korta tips kommer du långt i arbetet med att konverteringsoptimera din hemsida. Målet är ju uppenbart: Kunden har hittat till dig, du vill veta vilken kund det är och vad den vill beställa av dig.

1. En fängslande rubrik

Vad är en fänglsande rubrik? I konverteringssammanhang är det en rubrik som direkt får användaren att inse att den kommit rätt. När du gjort en sökning på Google och väljer ut en länk att klicka på bland sökresultaten är det den första frågan du ställer dig – har jag valt rätt länk så att jag kan få svar på min fråga?

Här får man också avgöra gränsen mellan sökmotoroptimerad rubrik och fängslande copywriting. Sidans första H1:a är nämligen viktig för hur Google tolkar sidans innehåll, och där vill vi ju inte tappa visningar. Det handlar därmed inte om att skapa clickbait-rubriker, utan ordentliga välskrivna titlar som samtidigt lockar till konvertering.

2. Call to Action

Gör det tydligt vad Du vill att besökaren skall göra. Har du klarat att få besökaren att klicka på din länk och anse att den kommit rätt är förmodligen det Du vill att besökaren skall göra också det besökaren vill göra. Då vill du inte att den potentiella kunden skall bli vilseledd eller behöva leta efter var den utför det den kom för att göra. Om det är kontakt ni vill ha – möjliggör för kunden att enkelt ta kontakt. Front & Center,  brukar det heta. Konverteringsoptimering kallas dess effekt.

Träffa rätt

Det gäller att träffa rätt med sin Call to Action

3. Trovärdighet

Om du har ett litet eller relativt okänt företag behöver du få dina besökare att känna sig trygga med att beställa av dig. Du måste skapa förtroende för din hemsida. Några självklarheter är att ha tydliga kontaktuppgifter i botten av sidan, gärna hela klabbet med postadress, mail, telefon och organisationsnummer. Finns det även någon sorts certifiering av typen trygg E-handel är det en fördel att ha med. Dessutom väger recensioner och betyg från dina kunder guld i jakten på att skaffa nya – så arbeta för att dina kunder skall kunna lämna positiva recensioner!

Frågor – kommentarer – åsikter? @rikkonSE eller kommentarsfältet nedan

About the Author:

Rikard har arbetat med marknadsföring genom fysiska och digitala kanaler sedan 2008. Han kommer senast från ett arbete som kvalitetsbedömare av sökmotorresultat och skrev innan dess sin kandidatuppsats om annonsblockeringens effekter på nätet. Med stort intresse för allt som hör webben till och goda kunskaper inom sökmotor­optimering och online­annonsering hjälper han till med ökad synlighet och lönsamhet för både små och stora företag.

Lämna en kommentar