Hem/Sökmotoroptimering/Konverteringar betyder lönsam sökmotor­optimering

Låt oss tala lite om konverteringar. När du lanserat din hemsida, analyserat dina sökord, optimerat ditt innehåll och byggt dina länkar, utfört sökmotoroptimering helt enkelt, men fortfarande inte ser någon lönsamhet komma från alla besökare, då har du problem med konverteringen.

En konvertering är att få användaren från sökmotorn till din sida och därefter utföra det du vill. Det kan vara att beställa en produkt, göra en offertförfrågan eller bara ringa upp er. Det är därifrån ni får lönsamhet av sökmotoroptimering och onlineannonsering.

Mätbara konverteringar

För att kunna avgöra hur väl er hemsida konverterar besökare till kunder måste ni självklart mäta resultatet på något sätt. Du kan i princip mäta vad som helst som händer på din webbplats – klick på länkar, besökare till en viss sida, ifyllda formulär. Till och med halv-ifyllda formulär! Det är så finurligt att du ser hela vägen som användaren tog för att komma dit – från sökmotorn, till dina landningssidor, fram till en konvertering.

Skrämmande övervakning för vissa, underbar statistik för andra – och som företagare på jakt efter lönsamhet brukar de flesta tillhöra den andra gruppen. Om du inte redan har aktiverat händelsespårning bör du göra det snarast. Därefter är det lite tekniskt arbete med att få det att fungera, för att sedan kunna få regelbundna rapporter om er hemsidas utveckling.

Vad är en bra konverteringsgrad?

Åsikterna om vad som är en bra konverteringsgrad går isär. Det skiljer sig beroende på exempelvis bransch, geografiskt område och typ av hemsida. I en artikel hos Wordstream visas att de allra flesta ligger under 1%, medan översta 25% av sidor ligger över 5,3%. Därutöver finns de som verkligen sticker ut, med över 10% konvertering.

0%~
Snitt­konverterings­grad
0%+
Topp 25%
0%+
Topp 10%

Vi kan därför konstatera att det finns en stor spridning mellan bra och dåliga konverteringsarbeten, samtidigt som vi bör tänka på att vad som klassas som en konvertering varierar mellan olika företag och hemsidor. Att ligga över 5% bör dock inte vara en omöjlighet.

Det är dock inte rimligt att förutsätta att varje sida man har kan bli en högkonverterande sida. När hemsidan växer och fler sökfraser leder fram kommer man också få fler felträffar och vissa sidor som aldrig kommer generera någon konvertering. Förhoppningsvis har man tillräcklig kunskap för att inte betala för klick till sådana sidor, exempelvis genom negativa sökord.

Värdet i snabba konverteringar

Utöver att vara rent lönsamhetshöjande direkt är det värt att arbeta med konverteringsoptimering så snart som möjligt. Konkurrensen kring sökord blir hårdare för varje dag, desto fler som anstränger sig med sökmotoroptimering och onlineannonsering. När du betalar stora pengar redan per klick blir det desto viktigare att fler av dessa klick blir till konverteringar. Men det är inte bara att räkna konverteringar. Kvalitén hos varje konvertering är också viktig. Det är en balansgång i konverteringsarbetet mellan att begära för lite information för att få kvalitativa konverteringar och att begära för mycket information och inte få någon konvertering alls.

För ett arbete med konverteringsoptimering kan tre saker kan garanteras: Det kommer ta tid, ändringar behöver testas och konverteringar behöver mätas.

About the Author:

Rikard har arbetat med marknadsföring genom fysiska och digitala kanaler sedan 2008. Han kommer senast från ett arbete som kvalitetsbedömare av sökmotorresultat och skrev innan dess sin kandidatuppsats om annonsblockeringens effekter på nätet. Med stort intresse för allt som hör webben till och goda kunskaper inom sökmotor­optimering och online­annonsering hjälper han till med ökad synlighet och lönsamhet för både små och stora företag.

Lämna en kommentar