Hem/Innehållsmarknadsföring, Onlineannonsering, Sökmotoroptimering/Content Marketing är den nya trenden

Content Marketing, eller på svenska Innehållsmarknadsföring, är den nya trenden inom synlighet på webben. I huvudsak är ett arbete med content marketing att själv bli en auktoritet på ett ämne, i syfte att andra skall anse att man är källan att gå till för information kring ett visst ämne. Det handlar också om att dra till sig uppmärksamhet, att spridas via sociala medier och driva trafik till sin hemsida.

Många sorters innehållsmarknadsföring går ut på att man agerar likt en tidning och producerar redaktionellt material. Man tar kontakt med experter och ens egna leverantörer, genom exempelvis intervjuer, för att bilda ett större intresse för närbesläktade ämnen.

Varför trendar Content Marketing?

Renodlade annonser har svårt att få spridning längre än man betalar dem, såvida de inte väcker starka känslor åt endera hållet. Högkvalitativ information kan däremot hålla i många år och träffa nya funderare regelbundet. Dessutom använder många annonsblockeringsmjukvara idag och ser därför inte ens några annonser. För att ta sig igenom ändå krävs det att ens innehåll inte uppfattas som reklam utan som information.

En annan trend inom världen i stort är alternativa nyhetsmedier. Content Marketing grundar sig på samma bakomliggande orsak – alla kan vara journalister idag. Problemet som detta medför är att man får svårare att lita på redaktionellt innehåll och artikelliknande texter – det finns helt enkelt för många som ser ut som stora, seriösa dagstidningar. Det gäller därför att ta sig igenom barriären av trust, att säkerställa att mottagaren känner förtroende för avsändaren. Hur gör man då det?

För det första är det innehållets kvalitet som är avgörande. Hur många gånger besöker du en sida där den senaste artikeln höll låg kvalité? Hur snabbt tappar du förtroende för en sida där artiklarna är fulla av stavfel? Hemsidans design påverkar också utfallet, där en modernare hemsida har betydligt större chans att bli delad, så säkerställ att din hemsida är användarvänlig, med innehållet i fokus och gärna mobilanpassad.

I det andra skedet handlar det om spridningen. Säg att du har en riktig kanonartikel färdigpublicerad på din hemsida, hur skall du nå ut med den? Här är ditt sociala nätverk guld värt, se till exempel på hur behjärtansvärda inlägg om skolklasser som vill visa eleverna hur snabbt ett inlägg sprids på nätet, också sprids snabbt på nätet av alla som vill hjälpa till – trots att det kommer ett nytt inlägg varje månad från en ny klass. Skapa innehåll som andra vill dela!

Den tredje delen är det organiska sökresultat som hjälper dig fram, och där är det viktigt att tänka på att ditt innehåll matchar text som andra söker på hos sökmotorerna. Klassisk sökmotoroptimering, med andra ord.

Hur kan du börja med Content Marketing?

Content Marketing kan bestå av en blogg, eller artikelsamling, på din egen hemsida där du tipsar mer utförligt om vissa produkter genom jämförelser, recensioner och intervjuer. Det kan även vara i videoformat, där ni använder eller visar hur man använder er produkt eller tjänst. Det finns flera typer av innehållsmarknadsföring där målet kan vara att innehållet skall delas för exempelvis sitt underhållningsvärde eller informationsvärde.

Använd kompetensen i företaget!

I ditt företag besitter förmodligen flera personer på unika inblickar i verksamhetens olika delar, från kundsupport till försäljning och ekonomi. Ofta kan du genom dessa få fram bra, kvalitativt innehåll till artiklar att utöka hemsidan med. Titta även på era konkurrenter – hur gör de? Vad skriver de om? Kan vi göra det bättre, eller något annorlunda?

Ger innehållsmarknadsföring större intäkter?

Målet med Content Marketing är inte i första steget att sälja, så tråkigt är det. Det är inte innehållsmarknadsföringen som skapar konverteringarna i form av köp. Däremot kan det ge ditt företag auktoritet, trust, för att kunder i framtiden skall vända sig till dig i första hand. Det är samtidigt en metod för att hålla sig aktuell i bruset och påminna människor att ditt företag existerar och är intressant, det är inte många som skulle dela en ren produktsida på sociala medier till skillnad från en intressant eller underhållande artikel.

Överlägset bäst return on investment ger fortfarande betalda pay per click-annonser, organisk sökmotoroptimering och E-mail. Det som är svårt att mäta är effekten av displayannonsering, det vill säga där annonsens huvudsakliga mål är att sprida företagets varumärke, men att förtroende spelar roll i valet om leverantör är garanterat.

About the Author:

Rikard har arbetat med marknadsföring genom fysiska och digitala kanaler sedan 2008. Han kommer senast från ett arbete som kvalitetsbedömare av sökmotorresultat och skrev innan dess sin kandidatuppsats om annonsblockeringens effekter på nätet. Med stort intresse för allt som hör webben till och goda kunskaper inom sökmotor­optimering och online­annonsering hjälper han till med ökad synlighet och lönsamhet för både små och stora företag.

Lämna en kommentar