Hem/Onlineannonsering, Sökmotoroptimering/Annonsblockering hindrar AdWords, lyfter SEO

Annonsblockering, det vill säga användning av mjukvara i form av exempelvis AdBlock Plus, är en kraftig lönsamhetssänkare på nätet. För många som levererar gratis innehåll och tjänar sina pengar på annonser är det en total katastrof om annonserna inte visas. För de som tjänar pengar på annat och får sin trafik från sökmotorer spelar det dock en annan roll.

Hur många använder annonsblockering?

I maj 2012 publicerade företaget ClarityRay en rapport som visade att 10% av alla besökare använde sig utav annonsblockeringsmjukvara. 2015 hävdar PageFair att 25% använder AdBlock i Sverige – och programmet är inte nådigt. När personer googlar med AdBlock igång visas inte ens textannonserna på Googles söksida. Effekten av detta är att sökmotoroptimering blir desto viktigare – det går inte att köpa sig en position om besökaren väljer att inte se några köpta länkar.

Pengar i fickan

Just det, stoppa ner de där pengarna i fickan igen.

Din hemsida måste därmed kvalificera sig i de organiska sökresultaten för att besökare med AdBlock skall ta sig till din hemsida – och då krävs ett annat arbete än hårdare ansträngning och mer pengar i AdWords. Innehållet skall vara bra, du skall inge förtroende och folk skall länka till dig. Är det månne en av anledningarna till att Content Marketing trendar?

Vilka använder annonsblockering?

Somliga branscher drabbas hårdare än andra. 2014 skrev jag och en vän vår kandidatuppsats om Annonsblockering. Där undersökte vi bland annat användningen och spridningen av AdBlock, dels i vår närhet och dels bland användare på den svenska undersidan av reddit. Resultaten visade att över 58% i vår närhet använde annonsblockering – hos Reddits svenska undersida använde hela 94% annonsblockering.

0%
använde annonsblockering på svenska Reddit 2014!

Vad betyder det här?

Det betyder att vissa målgrupper är betydligt svårare att nå än andra. Många i vår närhet var liksom vi tekniskt intresserade och därmed blev vårt resultat säkerligen ordentligt skevt gentemot populationen i stort, men det är fortfarande en uppåtgående trend att installera annonsblockeringsmjukvara.

Det är väl inte så otroligt att fler och fler skaffar AdBlock när man ser den trendlinjen? En teori som jag läste från Henrik på Visual Strategy var att folk som Googlar på arbetstid ofta är låsta till företagsdatorer som ofta använder Internet Explorer, som saknat AdBlock. Nu när många företag har börjat uppgradera från Windows XP kan säkert ett visst samband med den ökade trenden hittas. Ytterst få som väl installerat AdBlock väljer att avinstallera programvaran, därmed riskerar det att bli ett stort problem framöver. Någonstans går också gränsen för stora, annonsfinansierade företag hur många annonsblockerande besökare som de klarar av. När den gränsen passeras spår jag att ett stort skifte i hur internet fungerar kommer att inträffa – till vad får framtiden utvisa. Men man kan väl säga att vissa företag har satt sig i sitsen själva. 

Och sådana annonser påverkar även alla andra annonser, när AdBlock slås på. Ett visst arbete pågår med en såkallad whitelist, där annonser som anses icke-stötande kan läggas in som ett filter och därmed visas trots att AdBlock är igång. Dess framgång är dock tveksam. Under tiden är det många som inte ser några annonser överhuvudtaget.

Ska vi sluta med AdWords då?

Nej, absolut inte! Inte än iallafall. Även om antalet annonsblockerare ökar betalar man endast per klick i AdWords. Det som bör hända är att fler slåss om färre totalt antal klick, vilket kan göra annonserna dyrare.

Sträck fram kortet

Jaja, okej, ta fram kortet igen då.

Det innebär att man bör hålla bättre koll på sin return on investment från onlineannonserna och arbeta hårdare med konverteringsoptimering i takt med att priserna stiger. Så länge intäkten per klick överstiger kostnaden är det självklart värt det – men man bör också se hur man kan förbättra sina organiska positioner utifall att annonsblockering skulle spridas i en snabbare takt.

Finns det ingen Anti-Adblock?

Självklart finns det också företag som arbetar med att hindra annonsblockering från att fungera. De har dock ungefär samma framgång som antivirus-företagen har mot virus – man ligger ständigt efter. Någon gång kanske en lösning uppkommer, men tills dess är det främst att be användarna att stänga av AdBlock eller att gömma innehåll bakom betalväggar som används och fungerar.

Eller att gå tillbaka till trycksaker.

Frågor – kommentarer – åsikter? @rikkonSE eller kommentarsfältet nedan.

About the Author:

Rikard har arbetat med marknadsföring genom fysiska och digitala kanaler sedan 2008. Han kommer senast från ett arbete som kvalitetsbedömare av sökmotorresultat och skrev innan dess sin kandidatuppsats om annonsblockeringens effekter på nätet. Med stort intresse för allt som hör webben till och goda kunskaper inom sökmotor­optimering och online­annonsering hjälper han till med ökad synlighet och lönsamhet för både små och stora företag.

Lämna en kommentar