Hem/Onlineannonsering/Recensioner och betyg i Google Adwords-annonser

Med nya annonstillägg för Google Adwords kommer era onlineannonser kunna visa era betyg och recensioner i annonstexten, utöver de externa som redan kan visas genom recensionstillägg. I en artikel hos Search Engine Journal visas att synliggörandet av ett gott betyg är ett av de främsta sätten att få en högre click through rate (CTR), där två av deras exempel ökat sin CTR med över 100%. Det är än så länge inte lanserat fullt ut i Sverige, men aktiveras efter hand i fler och fler länder. Så här gör du för att det ska visas på din annons:

Se till att nöjda kunder kan recensera er

Redan nu kan ni få recensioner hos Google genom Google Maps eller Google+. Det kräver att ni har en verifierad Google+-sida för ert företag. För att lämna en recension på Google+ måste dock även din kund ha ett Google+-konto, vilket inte alla har.

Det går att skapa en direktlänk för att recensera ditt företag på Google+ genom att lägga till ?review=1 i slutet av er Google+-länk så att adressen blir https://plus.google.com/+ErtKonto/about?review=1.

Alternativ två är att låta era kunder lämna recensioner via Google Maps. Ni lämnar då en länk till ert företag på Google Maps och kunden måste därefter själv klicka på ”Skriv en recension”, och fylla i sitt betyg. Då räcker det med ett valfritt Google-konto, det vill säga även konton för Gmail eller Youtube fungerar.

Utöver dessa recensionsmöjligheter kommer Google att lansera Google Kundundersökningar, som redan släppts i USA. Där får besökare till er hemsida svara på 4 frågor om kvalitén på er hemsida och resultaten skickas dels till er, dels visas de när kunder söker efter ert företag. Du kan även lägga till egna frågor, mot en avgift. Det är ett beslut som måste tas att avgöra vilket som är viktigast – att få recensionerna eller att inte ha en pop-up med frågor på hemsidan.

Länka till externa recensioner med recensionstillägg

Vissa har säkert redan blivit recenserade av etablerade tidningar, och det kan ni redan nu använda i era Google-annonser med recensionstillägg. Det ställs dock ett antal krav för att sådana recensioner skall kunna godkännas; det får exempelvis inte handla om recensioner från enskilda individer, vara en recension som är äldre än ett år eller från andrahandskällor. Du får heller inte ändra i recensionen genom att lägga till tecken eller ta bort delar.

Det är inte många som har börjat använda dessa annonstillägg än – det ger dig möjlighet att ligga före dina konkurrenter och visa dina höga betyg!

Vad kostar det?

Det kostar ingenting att lägga till recensionstillägg utan du betalar precis som vanligt endast för klick på din annons. Det är därför en självklarhet att lägga till dem om du har möjlighet.

About the Author:

Rikard har arbetat med marknadsföring genom fysiska och digitala kanaler sedan 2008. Han kommer senast från ett arbete som kvalitetsbedömare av sökmotorresultat och skrev innan dess sin kandidatuppsats om annonsblockeringens effekter på nätet. Med stort intresse för allt som hör webben till och goda kunskaper inom sökmotor­optimering och online­annonsering hjälper han till med ökad synlighet och lönsamhet för både små och stora företag.

Lämna en kommentar