Hem/Innehållsmarknadsföring/Hur man skriver Clickbait-rubriker och artiklar

Clickbait kallas titlar och artiklar utformade enbart för att läsaren skall klicka sig vidare, till skillnad från rubriker som beskriver innehållet mer informativt. Många artiklar som använder sig av klicklockande rubriker har ett innehåll som är så banalt att besökaren blir besviken och tänker äsch, gick jag på det där igen. Och sen klickar man på nästa clickbait-rubrik…

Hela nyckeln ligger i titeln

Det är sällan som en clickbait-artikel visar någon längre sammanfattning eller snippet, och om den gör det är det oftast inte artikelns verkliga innehåll som ligger i fokus. Hela essensen ligger alltså i att få en rubrik som är såpass spännande men samtidigt såpass intetsägande att folk bara måste få veta hur det slutar. När du skriver clickbait-rubriker ser du därför till att utelämna tillräckligt mycket information så att läsaren känner sig tvungen att läsa vidare.

Två hemsidor som specialiserat sig på olika varianter av klickfiske är BuzzFeed och Upworthy. BuzzFeed publicerar många artiklar som ”20 bilder som visar dig allt du behöver veta om bilar”, där innehållet ändå till viss del återspeglas i rubriken. UpWorthy väljer istället att vara extra luriga med titlar liknande ”En mans galna idé är faktiskt ganska genial”. Det är en smaksak vilken man föredrar, men båda sidor har lyckats bra i sin egen taktik.

Det betyder dock inte att människor på något sätt tycker om clickbait-rubriker. Det är till och med tvärtom, 80% föredrar innehållsspeglande rubriker, åtminstone på Facebook. Både sociala nätverk och sökmotorer kommer förmodligen också att på olika sätt värdera ner innehåll som använder sig av clickbait. Det är inte heller en metod som skapar förtroende för din hemsida. Även om du har potential till att få delningar och länkar i sociala medier ger sådana ingen kraft i sökmotorernas ranking (ännu).

Behöver artiklarna innehålla något?

Något innehåll behövs för att inte klassificeras som rent spam, men det behöver verkligen inte vara kvalitativt. Det finns många artiklar som bara listar något enkelt eller aggregerar bilder inom ett visst ämne med små roliga bildtexter. Det hör väl också till klickfiskets natur att man inte skall anstränga sig för mycket på varje artikel, det är bättre att skapa något snabbt för att sedan hoppa vidare till nästa ämne och nästa fiske.

Besvikelse över dåligt innehåll

Finns det inget innehåll alls blir man snabbt ännu mer besviken – både fiskad och lurad.

Om du har förhoppningar på att artikeln skall delas vidare av andra bör den dock innehålla såpass mycket att det finns en anledning att inte bara kopiera ut texten eller bilden till ett eget inlägg, så åtminstone någon form av sammanslagning från olika källor är lämplig. Men när du väl fått ett rykte för att vara klickfiskare så är det dock ingen som förväntar sig något riktigt bra ändå.

Varför använder man clickbait?

Poängen är enbart att driva trafik till hemsidan, snarare än att erbjuda något riktigt värdefullt till besökaren. En del som använder sådana rubriker lever på att sälja annonsvisningar och vill därför ha så många besökare som möjligt, så fort som möjligt. Då kan de marknadsföra att man har otrooooligt många visningar per dag, eller om de säljer X antal visningar istället få plats för fler annonsörer per dag.

Clickbait Analytics

Du, när någon klickat på din Clickbait-rubrik.

De tjänar alltså helt enkelt på att dra besökare till sin sida, oavsett innehåll. Kanske kan de bjuda på ett litet skratt, i andra som i fallet med ”De tre dödligaste drogerna i Amerika är lagliga” (tobak, alkohol, värktabletter) får man ofta bara ur sig ett trött ”jaha…” och ångrar sitt klick.

Bör du använda clickbait-artiklar och rubriker?

Om ditt mål endast är att få trafik till din hemsida kan klickfiske vara ett gott val. Du får räkna med en hög bounce rate, många trötta suckar och kanske några arga kommentarer men trots det är det faktiskt en etablerad och välfungerande metod. Hur mycket värde ger du dina annonsörer, som betalar för dessa blixtvisiter? Det är tveksamt. Men många affärsplaner går ut på att såkallat pumpa och dumpa, så är du kortsiktig är det väl en god plan – och det finns ju ett par förebilder som fortfarande är aktiva.

Tänker du dig att du ska arbeta långsiktigt och få en trogen skara följare gör du nog bäst i att hitta en egen stil på både rubriker och artiklar, eller hålla dig till informativa titlar. Det blir färre artiklar, men varje artikel blir mer värd och genererar förhoppningsvis nya besökare över tid.

Klickfiske och sökmotoroptimering

En kärna i sökmotoroptimering är att beskriva innehållet i rubriken med nyckelord som folk söker efter. Genom att använda sig av klickfiskerubriker har man dock ofta avstått från den organiska trafiken.

Clickbait på Google

Du hittar inte mycket clickbait när du söker

I ett arbete med innehållsmarknadsföring och long tail seo är därför Clickbait ganska värdelöst, så i slutändan är det ett avgörande mellan långsiktiga organiska artiklar eller kortsiktiga, delningsvänliga skräpartiklar som driver trafik.

Jag vet vad jag har valt, vad väljer du?

Frågor – kommentarer – åsikter? @rikkonSE eller kommentarsfältet nedan

About the Author:

Rikard har arbetat med marknadsföring genom fysiska och digitala kanaler sedan 2008. Han kommer senast från ett arbete som kvalitetsbedömare av sökmotorresultat och skrev innan dess sin kandidatuppsats om annonsblockeringens effekter på nätet. Med stort intresse för allt som hör webben till och goda kunskaper inom sökmotor­optimering och online­annonsering hjälper han till med ökad synlighet och lönsamhet för både små och stora företag.

Lämna en kommentar