Hem/Diskussion/M-handel, Mobil E-handel och mobila betalningar

Det var längesedan som butiker började erbjuda sina kunder att betala med mobiltelefonen istället för med kreditkort. Man kan väl inte säga att det har slagit igenom, men finns det någon framtid för bytet från kort till mobil? Många kreditkortsföretag skall gå över till NFC-baserade kreditkort och IDG publicerade nyligen en artikel där Bengt Nilervall på Svensk Handel säger att steget inte är så långt från kontaktlösa kort till mobil. Är det verkligen så att mellanläget gör skillnaden, när den stora lanseringen för mobila betalningar gick intryckslöst förbi?

Två fördelar med mobila betalningar

Användandet av mobila betalningar för med sig vissa mervärdestjänster, som också nämns av Bengt Nilervall, med exempelvis digitala kvitton och rabattkuponger som lättare kan bindas till en telefon och en lagringsplats. För företagares del kan jag direkt se värdet i digitala kvitton – slappa papperslappar som försvinner i plånboken och som tappar texten över tid är ingen höjdare för bokföringen.

För privatpersoner är dock snarare essensen att papperskvittot blir ännu mer värdelöst – det är ju inte ens digitalt. Istället blir det frågan om hur man slänger kvittot i mobilen för att det inte skall ta plats. För vissa köp är det absolut viktigt med kvitto, men för de allra flesta vardagliga köp är det onödigt.

Den andra fördelen är hur mobila betalningar möjligtvis kan öppna vägen mer för att handla på nätet med mobilen. Då menar jag inte in-app-betalningar för små diamanter i något spel, utan beställningar från butiker och deras hemsidor. Tidigare i år presenterades statistik på att mobila besökare står för 33 procent av trafiken men endast 16 procent av ordervärdet.

Personligen tycker jag att 16% låter som en hög siffra – men man skall väl inte bråka om statistik. Det borde finnas potential för högre andel, både av trafik och ordervärde, oavsett, och man kan filosofera kring om det är fler och fler som använder mobiltelefonen eller färre och färre som använder datorer som huvudsaklig surfenhet.

Vad krävs för att fler skall handla med mobilen?

I fysisk butik måste mobila betalningar lyckas slå kreditkortet i smidighet. Det blir inte lätt. Mobiltelefonen har dels batteriproblemet emot sig, dels variationer i både hårdvara och mjukvara. Därtill kommer lagringsplats, ”oj nu dog kopplingen”, buggar och säkerhetsrisker.

På nätet är det inte heller helt lätt. Även om mobiltelefoners skärmar blivit större och större är de fortfarande långt ifrån överskådligheten som en datorskärm på 13-30 tum kan ge. Responsiv design och mobilanpassning förbättrar helt klart användarupplevelsen, men räcker det för att skapa en shopping-känsla och dra besökaren från titt till köpklick?

Surfplattor har generellt en bättre storlek men påverkas nog inte riktigt på samma sätt av mobila betalningar utan är mer att jämföra med en laptop. Är det då skärmstorleken som är den avgörande faktorn för e-handel med mobilen? Går det att överkomma det hindret? Gränsen för hur stor skärm man kan bära i fickan känns nådd – men det har sagts förr.

Mobil E-handel, M-handel

Vad är Mobil E-handel? Inte ens Wikipedia har en svensk artikel om ämnet än. På engelska heter det M-commerce, blir det M-handel på svenska då? Ja, ett fåtal har använt den termen, men att kalla den etablerad känns som en överdrift. Det kanske slår igenom så småningom, om ingen hittar på något klatschigare.

Det är ingen tvekan om att allt fler surfar via mobilen, och många spenderar mer tid med att surfa med mobilen än med en dator. Och nog försöker man titta på samma sidor som man skulle gjort framför en dator. Det är alltså i användarvänligheten som skillnaden mellan beställningar från mobil och desktop borde ligga.

Hur bör man då anpassa sin e-handel till att få fler köpare från mobiler? Det borde vara lättare för vissa branscher, och särskilt för butiker som endast säljer 1 produkt. Då är frågeställningen endast Ja eller Nej, snarare än att erbjuda valmöjligheter. Det kanske är det som är nyckeln för mobil E-handel, att bara erbjuda en produkt per landningssida? Hur skulle det fungera för större företagskedjor? Skulle det ens fungera för småföretag av kickstarter-typ?

När mobiltelefonen används för att betala i butik blir det också något av en självklarhet att betalningsuppgifter lagras i telefonen, det kan minska tröskeln till enklicksbetalningar. Kan det, i samband med färre produktval med en produkt per landningssida, leda till något som kan kallas för för snabb konvertering, att man försöker sälja för tidigt? Hur länge måste du ha lärt känna ett företag, ett varumärke eller en hemsida innan du bestämmer dig för att lägga en beställning?

Hur mycket tid lägger man på att undersöka förtroendet hos en butik på nätet? Kan man komma undan att kunden vill undersöka företaget först, genom någon typ av certifiering eller mellanhand? Det är en svår balansgång, där man riskerar att lämna över kontrollen på sin nätbutik till någon etablerad mellanhand, som i slutändan tjänar mer på det än man själv.

Kriterier för en bra M-handel

Precis som för alla andra former av handel bör det finnas en best practice för mobil e-handel också. Själva utcheckningssidan är inte så svår att finna kriterier för i nuläget; Snabb responstid, få fält att fylla i, stora knappar, tydlig struktur. Det är också den som troligtvis skulle förbättras mest om mobila betalningar i butik slår igenom – en enkel tillgångsförfrågan till telefonens sparade information och en bekräftelse så är det klart.

Det stora frågetecknet torde vara hur fönstertittandet, eller det där läget när man bara tittar lite och undviker ögonkontakt med försäljare, skall hanteras i mobilen. Räcker det med responsiv design? Vilka andra krav ställer en mobil besökare till en e-handel jämfört med andra hemsidor? Jämförelse och översikt blir svårt, och för tveksamma shoppare att hitta fram och tillbaka mellan produkter som man sagt kanske om är det problematiskt.

Ska man ha en app för det?

Många företag har valt att erbjuda appar för sin M-handel, ytterligare har byggt M-handelsplattformar. Hur många installerar en app för en speciell butik eller företagskedja? Vilket extravärde kan en M-handelsapp bidra till jämfört med en mobilanpassad eller responsiv hemsida? Finns det funktioner som fortfarande inte är möjliga att leverera i en webbläsare? Och hur många företagsappar är man bekväm med att lägga in i sin telefon?

Pankaj Narang hävdar i ett inlägg att appar bidrar till större försäljning. Dessutom att apparna stärker kundernas relation till varumärket. Och det är ju inte helt omöjligt. Men det krävs helt klart ett grundläggande förtroende för en butik innan man installerar en specifik app för den.

Är vi tillbaka i att bygga förtroende? Det finns en risk att konsumenter låser in sig till vissa pålitliga, eller förtroendeingivande, varumärken. Storföretag som dominerar vissa områden har dock varit en trend länge, och motpolen måste väl anses vara trenden för lokalproducerat och unika produkter som också tagit fart, exempelvis för mikrobryggerier. Det kanske inte är något problem – utan något som varierar naturligt med tiden?

Många frågor och få svar. Vad är era teorier?

About the Author:

Rikard har arbetat med marknadsföring genom fysiska och digitala kanaler sedan 2008. Han kommer senast från ett arbete som kvalitetsbedömare av sökmotorresultat och skrev innan dess sin kandidatuppsats om annonsblockeringens effekter på nätet. Med stort intresse för allt som hör webben till och goda kunskaper inom sökmotor­optimering och online­annonsering hjälper han till med ökad synlighet och lönsamhet för både små och stora företag.

Lämna en kommentar