Hem/Diskussion/Du borde få betalt för att se reklam

Allt fler använder annonsblockering och för mediehusens del är det ett skräckscenario. Samtidigt är de överens om att det dels inte går att arbeta mot installationer av AdBlock mjukvarumässigt, dels att det inte är någon mening att spärra användare som använder annonsblockering. Kvar står bolagen handfallna med sjunkande intäkter.

Hur kan vi lösa upp denna låsning?

Adblock sätter makten hos konsumenten

När en användare har installerat AdBlock sitter hela makten plötsligt hos konsumenten. Det är svårt att ta tillbaka den makt som en gång givits, och därför bör man anpassa sig till den nya verkligheten. Genom att låta den som tittar på annonsen också få betalt för att titta skapas motivation för att stänga av annonsblockeringen. Den rent praktiska lösningen innebär dock ett flertal problem som behöver lösas:

  1. Skatt. Hur deklarerar man en inkomst som annonstittare?
  2. Teknik. Hur säkerställs att den som får betalt för att se annonser inte samtidigt använder en annonsblockering?
  3. Spridning. Hur får du det initiala svinget att folk skriver upp sig för att se annonser?
  4. Andel. Hur mycket är ett annonstitt värt? Var går gränsen för vad annonsören är beredd att betala, och där konsumenten tycker att det är värt att se annonsen?
  5. Konkurrens. Vem skall gå först? Och hur katastrofalt är ett besökartapp?

Är dessa problem oöverstigliga? Skatterna kan lösas genom att varje människa blir en frilansare, och med ett tillräckligt stort underlag från stora mediakoncerner i bakgrunden skulle nog politiker inte ha några större problem med att lösa detta.

Tekniken kan vara en större utmaning. Många försöker redan idag identifiera om adblock är igång, och inte alla försök lyckas – åtminstone inte för evigt. Det är heller inte tänkbart att varje person skall klicka ”Jag har tittat” – det tar helt enkelt för mycket tid. Teknik och automatisering möjliggör mycket fuskande.

Spridningen och konkurrensen är en fråga om koalitioner, flera mediehus måste enas om att starta det här samtidigt. Andelen är också ett område där man får prova sig fram för att hitta rätt procentandel för att både få annonstittare och mediehus nöjda. Det finns ju en möjlighet att det blir som med trängselskatten – minskar i någon månad för att sedan återgå till samma nivåer som tidigare.

De som fortfarande vägrar se annonser

Vad gör vi med de som inte är intresserade av att se annonser, och inte heller vill betala för en tidnings innehåll? De är rena förlustbesökare, precis som idag, förutom i statistiken.

Möjligheten finns alltid att blockera dem – ge dem alternativet att se annonser eller betala en månadskostnad. Kanske når mediebolagen ett läge där de måste ta till den metoden. Den vanligaste metoden idag är annars att vädja till besökare att stödja sidan genom att stänga av AdBlock, och det fungerar för vissa sidor. De stora tidningarna har dock hittills varit en av de främsta anledningarna för folk att installera annonsblockering, därmed är det svårt att locka med det från deras sida. 

Annonsernas utformning påverkar givetvis, och ett långsiktigt arbete med att skapa mindre påträngande annonser kan medföra ett lägre motstånd mot att stänga av adblock. Samtidigt finns det för de flesta ingen anledning att stänga av – de vill ändå inte se annonserna.

Det är därför som jag förespråkar moroten att låta annonstittare få betalt. Andra morötter som jag hört är till exempel att vi garanterar att reklamen är relevant, vilket är en mycket svåruppfylld garanti. Pengar i plånboken förstår dock alla, och för den som köper annonser är väl det viktigaste att rätt person ser det – inte hur betalningen fördelas mellan plattform och mottagare?

Vill någon faktiskt se annonser – kan man ta betalt?

Det finns ju faktiskt människor som vill se annonser – och för dem är det då ingen nackdel att dessutom få betalt för det. Det kan inte handla om många kronor per person, och då når man dessutom folk som faktiskt är extra intresserade av erbjudanden. Skulle dessa måhända också betala för att få reklam? Kan det gå att vända ingen vill ha reklam till våra kunder betalar för att få vår reklam? Det skulle vara en intressant utveckling, minst sagt.

Övergång till Content Marketing?

Ett återkommande förslag är att en större del av reklamen övergår i innehållsmarknadsföring – att leverera värde till konsumenten istället för att lämna erbjudanden som rabatter och fria frakter. Det hörs dock ofta från förespråkare av innehållsmarknadsföring att det inte handlar om regelrätt försäljning utan om förtroendebyggande – kan det verkligen leda till högre lönsamhet? Det lär vi få se inom inte allt för lång framtid, när trenden övergått till business as usual och de ordentliga utvärderingarna kommer.

För tidningar blir det istället native advertising, det vill säga reklam som ser ut som artiklar. Och det är tveksamt på många sätt.

Tills dess att content marketing har utvärderats hoppas jag att mediehusen testar sig fram med nya modeller – och varför inte låta besökare få en del av annonskakan?

Frågor – kommentarer – åsikter? @rikkonSE eller kommentarsfältet nedan

About the Author:

Rikard har arbetat med marknadsföring genom fysiska och digitala kanaler sedan 2008. Han kommer senast från ett arbete som kvalitetsbedömare av sökmotorresultat och skrev innan dess sin kandidatuppsats om annonsblockeringens effekter på nätet. Med stort intresse för allt som hör webben till och goda kunskaper inom sökmotor­optimering och online­annonsering hjälper han till med ökad synlighet och lönsamhet för både små och stora företag.

Lämna en kommentar