Hem/Diskussion/Bästa sättet att dela sina kontaktuppgifter

Hur gör du för att dela dina kontaktuppgifter på lättast sätt? Idag har man så många olika kontaktvägar – det är telefonnummer, mail, Facebook, LinkedIn, Skype och någon gång om året behöver du dela med dig av din postadress. Alla kontaktuppgifter behövs dessutom inte på samma gång, du har säkert en jobbmail och en privatmail, kanske inte skickar din Facebook-profil till dina kunder medan dina nära vänner inte behöver numret till företagets växel. Men vad är då det smidigaste sättet att dela dina kontaktuppgifter till någon du nyss mött?

Många försök har gjorts för att man lättare skall kunna dela sina kontaktuppgifter. Near Field Communication (NFC) i telefonen skulle göra så att man bara behövde lägga varandras telefoner emot varandra så skulle kontaktuppgifterna föras över – i praktiken har det inte fungerat. Istället står man där och ojar sig över att NFC visst inte var påslagen och var finns den inställningen, oj då det funkar fortfarande inte och det slutar med att någon säger ”Du kan väl knappa in ditt telefonnummer så skickar jag ett SMS”.

Det är ändå lättare att dela med sig av telefonnummer än när man vill dela med sig av sin e-postadress. Med siffror behöver man inte stava ”Rikard (med K) at rikkon.se med dubbel K”. Hur många mail har hamnat fel på grund av felstavningar och missar i den kommunikationen?

Vilken information vill du dela?

Är det verkligen så att den informationen vi helst vill dela är vårt telefonnummer? Jag tror att färre och färre tycker om att både få och ringa telefonsamtal. Vi ser istället fler chattar, mail och SMS. Enkelheten i att delge sitt nummer är den enda fördelen, och jag tror att det är därför man väljer att göra så. Av ren smidighet alltså.

Många gånger vill man nog egentligen hellre dela med sig av sin mail. Till potentiella kunder gärna hela sitt tjänsteutbud också, särskilt om man har ett brett sortiment. Den informationen brukar kommer i mailsignaturen sen. I mailsignaturerna som bara växer och växer kan man ofta läsa mer än man egentligen vill – i varje mail. För bekanta som skriver ut mailkonversationer regelbundet brukar det bli ett par sidor av signaturer.

Det måste finnas bättre sätt, men jag har inte hittat dem än. Tyvärr vinner fortfarande klassikern – att sträcka över ett visitkort. QR-koden hjälper åtminstone till lite, men jag har nog aldrig lagt till någon på LinkedIn från en QR-kod på ett visitkort.

Här finns utrymme för innovation.

About the Author:

Rikard har arbetat med marknadsföring genom fysiska och digitala kanaler sedan 2008. Han kommer senast från ett arbete som kvalitetsbedömare av sökmotorresultat och skrev innan dess sin kandidatuppsats om annonsblockeringens effekter på nätet. Med stort intresse för allt som hör webben till och goda kunskaper inom sökmotor­optimering och online­annonsering hjälper han till med ökad synlighet och lönsamhet för både små och stora företag.

Lämna en kommentar